Belasting op vervuiling

CO2 uitstoot

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Commissie stelt in haar openingstoespraak voor het Europees Parlement dat ‘onze meest dringende uitdaging is het gezond houden van onze planeet’. Voor de nieuwe Europese Commissie betekent dit werk maken van een koolstof-grensheffing of carbon border tax. Door zo’n heffing wordt de CO2-uitstoot bij de productie van goederen gelijk belast voor alle producten die op de Europese markt worden verkocht. Producenten in Europa betalen via emissierechten, producenten van buiten Europa die naar hier exporteren betalen een equivalente grensheffing.
Piketty wil de CO2-uitstoot verminderen door een taks van 30 euro per ton te heffen.

Transport

Ook transport is een grote vervuiler die moet worden aangepakt, maar hoe?
Vooreerst kunnen we stoppen met het sponsoren van de luchtvaart; belast gewoon kerosine en vraag btw op vliegreizen. Vliegen over korte afstanden moeten verboden worden.

Ook wegtransport moet aangepakt worden. Daar komt dan het idee van de kilometerheffing, die voor iedereen dezelfde kost per kilometer heft. Het klinkt als een rechtvaardige oplossing maar is het dat ook? De gele hesjes hebben wel een punt als ze stellen dat ze hun auto nodig hebben om naar hun werk te gaan. Al moet de salariswagen wel afgeschaft worden.

Misschien moeten we zoeken naar een gedifferentieerde autobelasting; kleine auto’s die weinig vervuilen betalen slechts een zeer kleine autobelasting, grotere betalen meer en voor luxe wagens wordt nog meer betaald. Hoe meer men vervuilt, hoe hoger de autobelasting. SUV’s zijn grotere vervuilers en die moeten extra aangepakt worden.
Welke oplossing er ook gekozen wordt, het is de hoogste tijd om een belasting op vervuiling in te voeren. Door de koolstof-grensheffing vervalt het argument van veel politici dat een koolstoftaks een uittocht van bedrijven gaat veroorzaken.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.